Om politiskt uppsatta mål

Det här kan överraska honom, men jag håller faktiskt med Eskil. Jag vill inte heller ha något politiskt uppsatt mål vad gäller självförsörjning, matproduktion eller dylikt. Han verkar förvisso ha en ganska tråkig syn på sina politikerkollegor och statens tjänstemän när han ryggradsmässigt börjar prata om tvångsavverkningar så fort ett nationellt självförsörjningsmål tas upp. Om än tråkigt ska det dock medges att det förmodligen är väldigt nära sanningen.
 
Skulle politikerna sätta upp ett mål kommer det alltid finnas någon pappenheimare bland tjänstemän eller kommunala politiker som kommer läsa texten fel, låta det gå ut över valfri småföretagare. Politiskt uppsatta mål ökar branschens beroende av politiken, ökar politikens makt över oss, samt då politiken styrs av den för dagen mest gångbara ideologin ökar ett större beroende av politiken vår risk mycket mer än vad regn, torka och massiva prissvängningar någonsin kan göra.
 
Det jag dock kan önska är politisk välvilja. Något som definitivt inte är samma sak som att politikerna ska sätta upp mål för vad vi ska producera och hur mycket. Politisk välvilja handlar om att låta oss uppfylla de mål vi satt. Inte att vi ska uppfylla de mål politikerna satt.

Kommentarer
Postat av: B-J Bjurling

Utmärkt. Vad en lantbruksorganisation med ambitionen att tala för eller verka för lantbrukare framför allt behöver är en värdegrund bestående av en natursyn och en samhällssyn som tar sin avstamp i naturbrukarnas roll som naturbrukare. Ovanstående text skulle duga som utkast till en samhällssyn. LRF:s nuvarande värdegrund är fullständigt värdelös med sina idiotiska floskler. Snälla rara SSB, kan du inte skriva en hel "skuggvärdegrund"?

Svar: Absolut!. Jag skriver en skuggvärdegrund en dag när jag är på humör.
Sveriges snyggaste bonde

2013-03-13 @ 09:56:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics