Kärlek är inte den största drivkraften. Dumhet och missriktad välvilja delar förstaplatsen.

Jag tittade på TV knappt trekvart på hela gårdagen. Det var fullt tillräckligt för att jag skulle bli trött. Trött på människor.

Om vi börjar med det som gjorde mig arg på kvällen. Jag tittade en halvtimme på Uppdrag Granskning som handlade om lättlurade svenskar som köper vad för några hundar som helst från Spanien. För en massa pengar dessutom. Om vi bortser från att jag anser att de som tar in hundar från utlandet och det visar sig att hunden bär på smitta ska bli bekanta med domstolsväsendet så fastnade jag för ett par som köpt en hund från Spanien. Det var inte bara två vuxna och en hund, utan familjekonstellationen bestod även av ett styck väldigt litet barn. De har alltså en liten unge och köper en hund de inte vet något om! Det är så oansvarigt att de skulle ha stryk.


I programmet berättade man bl a om en svensk som skickat sextusen spänn till en människa han, eller hon, inte kände för att denne skulle ta en hund, som svensken förmodligen aldrig klappat, till tandläkaren. (Alla som tror att den här hunden fått tandvård räcker upp en hand) Jag hoppas folk börjar förstå varför jag anser att Skånemejerier ska fusionera med Arla, som trots allt styrs av danskar, eller Campina istället för någon av de svenska föreningarna. I Europa finns det ju ett businesstänk medan det i Sverige finns en otrolig förmåga att göra genomkorkade saker. Jag fattar inte varför bedragare lägger tid på skimming och att komma över folks bankkoder när folk uppenbarligen skiljs från sina pengar frivilligt.


Vi fortsätter med de genomkorkade och varför jag blev arg igår morse. Jag sov lite länge och tittade på Nyhetsmorgon på fyran medan jag åt gröt och drack kaffe. Jag kan i alla fall konstatera att det finns slående likheter mellan skitungarna på Stureplan och sossar.


Båda två går ut i syfte att fördärva pengar. När en annan stackars jävel gör av med pengar är det för att köpa något man behöver eller investera i något som ger utväxling på insatt kapital. Skitungar och sossar gör av, eller vill göra av, med pengar bara för själva spenderandets skull. Bratsen kammar sig med fläskkotletter och gör av med pappas pengar medan sossar påfallande ofta ser ut som en biljardboll och vill göra av med mina pengar. Senast i raden att vilja sno mina pengar är kommunalrådet i Umeå. Jag hörde ju honom på TV i morse. Han var förgrymmad för att det råder bättre förhållanden att plocka ihop en lastbil i Gent än i Umeå. Det är väl som Mona och jämställdhetsrapporten jag skrev om här men han verkade inte vilja tillstå att det är hans skitpartis fel att det är sämre att driva företag i Sverige. Han ville att staten (du, jag och alla andra) skulle stoppa häcken på Volvo full med pengar så att de kunde ha allt folket kvar. Han motiverade detta med att det är de bästa medarbetarna som försvinner först och då är de borta när högkonjunkturen kommer igen. Återigen verkar han ha missat att det är han och hans skitparti som åstadkommit detta. Han pratade även om att höja utgiftstaket så att vi kan konsumera oss ur krisen. Han borde vara gammal nog att veta om att det aldrig har funkat. Det funkade inte i Sverige förra gången och om vi tittar på Japan så är deras stadsskuld 180 procent av BNP. Om räntan är fyra procent går sju procent av BNP till att betala just räntan. Sju procent av Sveriges BNP är hela kostnaden för all sjukvård.


Tänk om alla som ropar efter större stimulanspaket hela tiden kunde knipa igen och inse att det inte funkar. Jag väljer att citera en av mina gamla gymnasielärare "Det är som att pissa ner sig, det värmer för stunden". Japan ägnade stora delar av nittiotalet åt att spendera sig ur krisen och det är jävligt, jävligt korkat att försöka gå samma väg själv. Faktiskt alla sätt att använda pengarna är bättre än sossarnas förslag. Eldar man upp dem har man ju både fått värme och sparat lite energi.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag säger som Fylking: Äntligen! ...har någon mer än jag fattat det helt jävla idiotiska i att frakta stackars halvvilda nerlusade smittobärande byrackor över hela Europa. Hur jävla dum får man bli???

2009-01-15 @ 21:19:56
Postat av: Cowgirl

Om man nu ska förbjuda dumhet, vem ska sätta upp kriterierna?

Vad är smarthetsnivån på de gårdar där man BT-vaccinerar 25 djur per timme? Ska detta vara en av bedömningspunkterna? (OBS Det var inte jag som kom med förslaget att förbjuda dumhet!)



Ja, ja, tack för kaffet och trevligt samkväm igår! Fast vi hann ju inte avhandla den samtida konsten?! Eller är det kanske det som du och agronomen pratade om ;-)

2009-01-17 @ 13:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics